MENU

Pysäköinti sujuu automaattisesti

Toteutettu 10/2016

Helsingissä on noin 600 pysäköintiautomaattia, joista 400 uudistettiin kevään 2016 aikana. Palmia Oy on vastannut pysäköintiautomaattien uusimisesta sekä hoitaa kymmenen vuoden kokemuksella myös automaattien ylläpidon ja huollon jatkossa. Etähallinnan ansiosta viallisista laitteista tulee automaattisesti hälytys, jolloin korjaus onnistuu nopeasti.

Rakennusviraston projektipäällikön Lauri Uskin mukaan mittarien automatisointiin oli kaksi selkeää syytä: laitteiden ikä ja maksamisen helpottaminen.

− Suurin osa mittareista on hankittu 1990-luvulla. Niiden huoltaminen ei enää ollut järkevää. Ja maksukäyttäytyminen on muuttunut: entistä enemmän maksuja hoidetaan kortilla tai puhelimella.

Käyttäjälle useita maksumahdollisuuksia

Uusissa automaateissa parkkiajan voi maksaa pankki-, luotto- tai yhdistelmäkortilla. Yhdistelmäkorttia käytettäessä maksu on luotollinen. Automaatteihin syötetään rekisterinumero ja parkkilippu viedään näkyviin tuulilasiin.
− Maksaminen on nopeampaa ja turvallisempaa, kun pin-koodia ei tarvitse syöttää laitteeseen. Täten kukaan ei voi urkkia selän takana tunnuslukuja, toteaa Uski.

Pysäköinnin voi maksaa myös tekstiviestillä, jolloin parkkisummaan lisätään palvelumaksu. Mobiilimaksaminen on kokeilu, joka kestää vuoden loppuun.

Vielä noin 200 automaattia toimii kolikoilla, mutta nekin on tarkoitus uudistaa. Uskin mukaan tilannetta seurataan: jos ihmiset haluavat edelleen maksaa kolikoilla, mahdollisuus säilyy. Tekstiviestimaksu on vuoden loppuun kestävä kokeilu, jonka jälkeen päätetään jatkosta.

Hyötynä etähallinta ja reaaliaikaiset vikailmoitukset

Laitteiden hankinta maksoi 3,3 miljoonaa, mitä Uski pitää edullisena verrattuna vastaavaan automatisointiin muualla maailmassa. Hän kiittelee sujuvaa yhteistyötä uudistuksen ripeästi toteuttaneen Palmian kanssa. Käytännön työn hoitaneet palmialaiset vaihtoivat laitteiden sisä- ja kansiosat sekä ohjelmoivat automaatit.

− Yhteen mittariin kului muutama työtunti, ohjelmointi vei oman aikansa. Meidän kannaltamme on hyvä, että päivitykset voidaan hoitaa toimistolta käsin. Lisäksi vikailmoitukset tulevat reaaliaikaisesti, joten automaatit voidaan korjata heti, kertoo palvelupäällikkö Jani Savolainen.

Savolainen uskoo, että pysäköinnin automatisointi yleistyy muuallakin kuin Helsingissä. Valtaosalla suomalaisista kortti ja kännykkä ovat aina mukana, ja niillä maksamiseen on jo totuttu.

Käytännön työn hoitaneet palmialaiset vaihtoivat laitteiden sisä- ja kansiosat sekä ohjelmoivat automaatit. Yhteistyö oli sujuvaa ja uudistus toteutui ripeästi.
Lauri Uski, projektipäällikkö
Casen asiakas:

Helsingin kaupungin Rakennusvirasto

Yhteystiedot

Kimmo Knaapi

Myyntipäällikkö

Vastaanottaja: