MENU

Vastaan­otto­keskus käyntiin pika­vauhdilla

Kuluneen vuoden kriisit maailmalla toivat turvapaikanhakijoiden virran Suomeen. Palmian osaaminen ja kokemus sekä sujuva yhteistyö Helsingin sosiaali- ja terveysviraston kanssa ovat olleet arvossaan, kun vastaanottokeskuksia on perustettu kiireellisellä aikataululla.

Palmia on huolehtinut ruoka-, siivous- ja turvapalveluista Helsingissä sijaitsevissa vastaanottokeskuksissa jo lähes vuosikymmenen ajan. Tänä syksynä vuosien varrella karttuneelle ammattitaidolle tuli todella käyttöä, kun Metsälään avattiin uusi vastaanottokeskus vain parin viikon varoitusajalla.

– Tällainen nopeajänteinen toiminta on vaatinut meiltä proaktiivista otetta palvelujen käynnistämisessä. Pikkuasioilla ei olla haluttu häiritä vastaanottokeskuksen vastuuhenkilöitä, kun siellä päässä on muutenkin ollut kädet täynnä työtä, kertoo vastaanottokeskusten toiminnasta vastaava palvelupäällikkö Kaisa Arminen.

Metsälään syyskuun lopussa avattu keskus on Helsingin suurin 500:lla asukaspaikallaan. Heti avaamisen jälkeen paikkoja oli 300, ja loppuihin saadaan asukkaat loppusyksystä, kun rakennuksen toisen siiven remontti valmistuu. Palmia tarjoilee keskuksessa joka päivä aamiaisen, lounaan ja päivällisen.

Palveluja varmalla otteella

Kiireaikataulusta huolimatta palvelujen käynnistäminen Metsälään sujui paremmin kuin hyvin. Arminen kertoo iloitsevansa osaavista työntekijöistään, joilla on asenne kohdallaan ja motivaatiota riittää myös uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja tukemiseen kohteessa, joka saattaa ensikertalaiselle olla jännittävä.

Metsälän keskuksessa työskentelevän kohde-esimies Anita Virtakarin mukaan toiminta vastaanottokeskuksissa ei lopulta juuri poikkea vaikkapa koulu- tai päiväkotimaailmasta.

– Ainoa iso ero koulumaailmaan on se, että työt pyörivät viikon ympäri, eikä jouluna ja juhannuksena laiteta lappua luukulle. Ruokalistojen suunnittelu, ruuan valmistus ja tarjoilu ovat samanlaista hommaa paikasta riippumatta, Virtakari kertoo.

Virtakari ja Arminen ovat työskennelleet vastaanottokeskusten palvelujen parissa vuodesta 2009, jolloin Niittylänpolun keskuksen palvelut siirtyivät Palmialle. Sen jälkeen rutiineja ja toimintatapoja on hiottu samana vuonna avatuissa Kaarlenkadun ja Punavuoren keskuksissa sekä aiemmin tänä vuonna avatussa Koskelan vastaanottokeskuksessa.

Palvelujen tilaaja, kaupungin sosiaali- ja terveysvirasto on ollut yhteistyöhön hyvin tyytyväinen.

– Palmian kanssa kaikki on sujunut aina erittäin hyvin. Toiminta on nopeaa ja joustavaa, ja olemme aina saaneet sen mitä olemme pyytäneetkin - monesti enemmänkin, kun siellä ollaan tuotu esiin asioita, joita emme täällä päässä ole osanneet ottaa huomioon, kehuu Metsälän vastaanottokeskuksen vastaava johtaja Mikko Mäkinen.

Toiminta on nopeaa ja joustavaa, ja olemme aina saaneet sen mitä olemme pyytäneetkin - monesti enemmänkin.
Mikko Mäkinen, vastaava johtaja
Casen asiakas:

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirasto

Yhteystiedot

Kimmo Knaapi

Myyntipäällikkö

Anne-Marie Aartola

Asiakkuuspäällikkö

Kaisa Arminen

Palvelupäällikkö

Vastaanottaja: