MENU

Palmialle vastuu tarkoittaa ympäristöystävällisten toimintatapojen kehittämistä, henkilökunnan osaamiseen ja viihtyvyyteen panostamista sekä asiakaslupauksen toteuttamista.

Vastuullisuus osana strategiaa

Palmia haluaa kasvattaa henkilöstöstään toimialan parhaita osaajia. Yritys vahvistaa houkuttelevuuttaan nykyaikaisena työnantajana muun muassa panostamalla toimintojen digitalisaatioon sekä tarjoamalla koulutusta ja etenemismahdollisuuksia.

Järkevämmin, ei kovempaa

Kehityspäällikkö Sinikka Hukari ymmärtää, että nykymaailmassa digitalisaatio on yrityksen avain liiketoiminnan kehittämiseen. Digitalisaatio lisää mahdollisuuksia tehokkaaseen työnohjaukseen ja sen myötä toimintoja on voitu järkeistää, päällekkäisyyksiä karsia sekä esimerkiksi paperin käyttöä vähentää.

– Asiakkaillemme digitaalisuus näkyy erityisesti tehostuneena palvelun saantina. Suurin osa asiakkaistamme arvostaa nopeaa ja selkeää raportointia, mistä hyödymme itsekin. Paremmin suunnitellut toiminnot ovat myös ympäristönäkökulmasta järkevämpiä, selventää turva- ja kiinteistöpalveluiden kehityspäällikkö Johannes Möttönen.

Työntekijöille digitalisaatioon ja robotiikkaan panostaminen näkyy mahdollisuutena olla kehittyvässä teknologiassa mukana. Esimerkiksi kiinteistönhoitajalle Palmia tarjoaa uusinta teknologiaa olevat perustyökalut.

– Siivouspuolella kokeilemme parhaillaan robotiikkaa ja myös turva- ja kiinteistöpalveluissa miehittämättömän ilma-aluksen, dronen, sekä robottiruohonleikkureiden ympärillä tehdään paljon kehitystyötä, Möttönen paljastaa.

Ympäristövastuullisuus on asiakkaillekin tärkeää

Palmialle on myönnetty sekä ISO 9001 -laadunhallintasertifikaatti että ISO 14001 -ympäristösertifikaatti. Palmian asiakkaille tämä kertoo, että toiminta on vastuullista ja luotettavaa.

– Sertifikaatin saaminen edellyttää meiltä jatkuvaa toiminnan kehittämistä sekä laadun parantamiseksi että ympäristöystävällisyyden toteutumiseksi. Olemmekin jo strategiassamme sitoutuneet siihen, että rakennamme palvelumme vastuullisesti, kertoo Hukari.

– Pyrimme vähentämään myös jätekuormaa hankkimalla työkoneita ja laitteita, joiden huoltovarmuus takaa pitkän käyttöiän. Kertakäyttömeininki ei sovi meille, lisää Möttönen.

Elintarvikkeet valtaosin kotimaista tuotantoa

Hävikkiruoan vähentämiseksi Palmia on aloittamassa ResQclub-palvelun, jossa lounaalta yli jäänyttä ruokaa myydään alennettuun hintaan hävikin vähentämiseksi. Ravintoloissa Palmia panostaa kotimaisuuteen ja jopa 80 prosenttia elintarvikkeista on suomalaista tuotantoa.

– Palmian ravintoloihin lounaalle tuleva voi luottaa siihen, että broileri ja kalkkuna sekä sian ja naudan liha ovat kotimaisia. Myös kananmunat ovat kotimaisia, samoin vihannekset ja kasvikset aina kun niiden hankinta laadun ja saatavuuden kannalta voidaan toteuttaa.  Monista reilun kaupan tuotteista tärkein on luomukahvi, jota kuluukin niin paljon, että sillä elää 20 kahvinviljelijää, kertoo Hukari.

– Myös kotimaista kalaa käytetään Palmian ravintoloissa runsaasti, Hukari jatkaa ja toteaa, että WWF:n kalaoppaan suositukset ovat Palmian kalanhankinnan ohjenuorana.

Palmia osallistui myös John Nurmisen Säätiön Itämeri-kampanjaan, mistä näkyvänä jälkenä särkikalat ovat jatkuvasti ruokalistoilla mukana.

Kotimaisuudella merkitystä työntekijöille

- Kaikilla liiketoiminta-aloilla on kova kilpailu hyvistä työntekijöistä. Siksi mekin mietimme jatkuvasti, mitä voimme tehdä ollaksemme vieläkin houkuttelevampi työnhakijoiden näkökulmasta, sanoo Hukari.

Hän kertoo Suomalaisen Työn Liiton tekemästä tutkimuksesta, jonka mukaan työnantajan kansallisuudella on iso merkitys.

– Tuloksissa ilmeni, että työntekijöistä kaksi kolmasosaa pitää työnantajan suomalaisuutta vähintään tärkeänä vetovoimatekijänä.

– Suomalaisuuden arvostaminen näin korkealle yllätti monet yritykset, Hukari lisää.

Palmian palveluilla on Avainlippu-merkki ja yhtiön kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia.

– Palmia osallistuu yhteiskunnan rakentamiseen muun muassa maksamalla verot Suomeen, Hukari vahvistaa.


Teksti Tarja Rannisto, kuva Aleksi Palmqvist

Vastaanottaja: