MENU

Ajankohtaista

Palmia on ensimmäisenä Suomessa ottanut käyttöön digitaalisen innovaation siivouspalveluissa

12.11.2020 13:52

Digitalisaation avulla tuetaan perinteistä siivoustyötä. Toiminnanohjausjärjestelmä on uusi tapa johtaa siivousta sekä seurata työn kulkua, ja nyt asiakas saa reaaliaikaista tietoa tilojensa siisteyden ylläpidosta.

Lisäksi järjestelmä tukee kiinteistöhuollon töitä, sillä siivoustyön ohella saadaan erilaisia vikailmoituksia entistä nopeammin ja läpinäkyvämmin esille ja tiedoksi asiakkaalle.

”Eniten hyötyä on ollut siitä, että kun tiloissamme toimiva asiakas kysyy, milloin mikäkin huone on siivottu, pystyn antamaan tarkan vastauksen”, kertoo Aalto-yliopiston toimitilapäällikkö Jukka-Pekka Salmisto uudesta toimintamallista. ”Meille tulee paljon kysymyksiä siitä, millaista siivousohjelmaa toimitilahuoltajat käyttävät missäkin tilassa. Avainhenkilömme pystyvät antamaan nyt selkeän vastauksen suoraan järjestelmästä katsomalla”, hän jatkaa.

”Aalto-yliopisto on meille upea paikka kehittää palveluja pioneerihengessä. Uskomme, että erityisesti suuret kohteet, joissa asiakas haluaa paremmin saada näkymää töiden tekemiseen, soveltuvat tähän erinomaisesti”, toteaa Palmian toimitila-, turvallisuus- ja kiinteistöpalvelujen liiketoimintajohtaja Esko Sutelainen. ”Vaikka moni asia koronan vaikutuksesta on mennyt tänä vuonna eri tavalla, emme ole halunneet pysäyttää kehitystä, vaan tehdä kotimaan markkinoille jotakin täysin uutta.”

Siivousvaunuissa uudella järjestelmällä varustettu iPad

Uusi toiminnanohjausjärjestelmä sisältää sähköisessä ja graafisessa muodossa kunkin toimitilahuoltajan työjärjestyksen. Vakituisen toimitilahuoltajan ollessa poissa, tuuraaja voi katsoa missä järjestyksessä vakituinen työntekijä siivoaa tilat ja edetä työssään sen mukaisesti. Enää ei tarvita paperista viikkotyösuunnitelmaa, vaan ohjelma kertoo mitä tehdään ja missä järjestyksessä. Jos toimitilahuoltajien työskentelyohjeisiin tulee muutoksia, he saavat uudet ohjeet tietoonsa välittömästi uuden järjestelmän ansiosta.

”Nyt pystymme toimimaan entistä paremmin proaktiivisesti, ja samalla asiakas näkee ajantasaisen tiedon koko ajan”, käyttöönottoprojektia vetänyt kehityspäällikkö Mari Ahlgren Palmiasta kertoo. ”Meille on tärkeää testata erilaisia järjestelmiä, mutta tärkeintä on, että järjestelmä tuo meille ja asiakkaalle aitoa lisäarvoa”, jatkaa Ahlgren.

Monipuolinen ja helposti omaksuttava järjestelmä

Tällä hetkellä toiminnanohjausjärjestelmä on käytössä 12 toimitilahuoltajalla ja monikulttuurinen sekä eri-ikäinen siivoustiimi on ottanut sen helposti haltuun. Toimitilahuoltajien mukaan järjestelmä on osoittautunut toimivaksi. He pystyvät jakamaan työskentelyään eri tiloissa ja seuraamaan sen onnistumista. Erityisen hyvää on, että jos jokin on pielessä, he voivat lähettää järjestelmän kautta kuvan ongelmatilanteesta kaikille asianosaisille. Jokaisella toimitilahuoltajalla on oma näkymänsä, eli he näkevät pohjakartassa vain sen alueen, joka kuuluu heidän siivottavakseen. Tämä helpottaa ja selkeyttää työskentelyä.

Laajennamme nopeasti toiminnanohjausjärjestelmän käyttöä Aalto-yliopiston kaikkiin rakennuksiin Otaniemessä.

Lisätietoja:
liiketoimintajohtaja Esko Sutelainen, [email protected] puh. 040 586 2735, Palmia Oy, toimitila-, turvallisuus- ja kiinteistöpalvelut
kehityspäällikkö Mari Ahlgren, [email protected] puh. 040 652 8298, Palmia Oy, toimitila-, turvallisuus- ja kiinteistöpalvelut
viestintäjohtaja Henna Mikkonen-Kemppainen, [email protected] puh. 050 401 3930, Palmia Oy

Lue lisää Palmian siivouksesta Monessa mukana -blogeistamme:
Kemikaaliton ylläpito- ja perussiivous
Siivouspalveluiden kilpailutus tulossa?