MENU

Pysäköintivalvontamaksu

Pysäköintivalvontamaksu 

Pysäköintivalvontamaksu kirjoitetaan tilanteessa, jossa pysäköinti on tapahtunut yksityisellä alueella omistajan tai haltijan asettamien ehtojen vastaisesti. Tällöin virheellisestä pysäköinnistä on syntynyt sopimusrikkomus. 

Saitko valvontamaksun? 

Mikäli katsot ajoneuvollesi annetun valvontamaksun aiheettomaksi, tee reklamaatio 30 päivän kuluessa valvontamaksun päiväyksestä. Käsittelemme vain kirjalliset reklamaatiot. 

Jos reklamoit, voit jättää maksun maksamatta, kunnes reklamaatio on käsitelty. 

Yleisimpiä reklamaation syitä 

  • Syy: Luvan unohtuminen  
    Vastaus: Kyseessä on tällöin oma huolimattomuus / unohdus, josta johtuvaa valvontamaksua harvoin mitätöidään. 

  • Syy: Epäselvät pysäköinnin ehdot  
    Vastaus: Ehdot ovat luettavissa alueen sisäänajon kyltissä. Tarkastamme kyltit päivittäisten valvontakierrosten yhteydessä, joten kylttien puuttuminen tai lukukelvottomuus pysäköinnin ajankohtana pitää pystyä osoittamaan. 
  • Syy: Pysäköinti invaluvalla  
    Vastaus: Tieliikennelaki 28 § säätää erityisistä pysäköintikielloista, joiden mukaan pysäköinti yksityiselle alueelle ilman kiinteistön omistajan tai haltijan lupaa on kielletty. 
  • Syy: Pysäköintikiekon tai pysäköintiluvan asettaminen virheellisesti. Liikenne- ja viestintäministeriö on säätänyt pysäköintikiekosta asetuksella, jota noudatetaan valvonnassa.
    Vastaus 1: Pysäköintikiekkoon on asetettu virheellinen aika tai pysäköintikiekkoja on asetettuna esille useampi. Näistä syistä kirjattu valvontamaksu on aiheellinen.
    Vastaus 2: Pysäköintilupa ei ole asetettu esille selkeästi. Palmia noudattaa pysäköintiluvan asettamisessa samaa periaatetta, kuin pysäköintikiekon esille asettamisesta asetuksella säädetään. Pysäköintiluvan tiedot on oltava valvontatilanteessa vaivatta todennettavissa.
    Vastaus 3: Pysäköintiluvan esittäminen jälkikäteen ei johda valvontamaksun mitätöimiseen.

Pysäköinninvalvojamme kuvaavat jokaisen pysäköintivalvontamaksutilanteen, jotta mahdolliset reklamaatiot pystytään käsittelemään mahdollisimman oikeudenmukaisesti.  

Miten reklamoit 

Mikäli edellä mainitut yleisimmät valvontamaksuun johtaneet tilanteet eivät vastaa tapaustasi ja haluat reklamoida, voit tehdä sen helpoiten alla olevalla lomakkeella.  
 
Reklamaatiolomake

Sähköpostitse tehtävät reklamaatiot osoitteeseen: valvonta@palmia.fi  
- Sähköpostilla tehtävää reklamaatiota varten on ohjeet valvontamaksussa. 

Käsittelemme vain kirjalliset reklamaatiot.  

Case: Pysäköinnin automatisointi

Kolikoita ei enää tarvitse pitää mukanaan, jos aikoo parkkeerata autonsa mittaripaikalle Helsingissä. Digiaika on saapunut pysäköintiautomaatteihin.

Tutustu caseen >

Yhteystiedot

Vastaanottaja:

Vastaanottaja: