Lakon ennakoidaan aiheuttavan tilapäisiä muutoksia Palmia Oy:n palveluissa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.
Todellinen palveluhäiriön laajuus selviää vasta ensimmäisen lakkopäivän aamupäivän aikana. Muun muassa metron ja raitioliikenteen järjestyksenvalvonta on turvattu.
Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliitto JHL ry ja ammattiliitto Jyty ovat päättäneet järjestää lakon 3.-9.5. Palmia Oy:ssä yhteensä noin 1500 työntekijää työskentelee Helsingin, Espoon ja Vantaan alueella. Lakko ei vaikuta Palmian palveluihin muilla paikkakunnilla.
Joitain Palmian palveluja turvataan lakon aikana. Näissä kohteissa palvelut pyritään järjestämään mahdollisimman häiriöttömästi ja käytettävissä olevan henkilöstön voimin. Tästä huolimatta palvelussa saattaa olla poikkeamia.
Turvallisuuspalveluissa turvattujen palvelujen piirissä on muun muassa metron ja raitioliikenteen järjestyksenvalvonta.
- Hälytyskeskus, asiakaspalvelu ja piirivartiointi ovat luonnollisesti turvattuja tehtäviä, Palmia Oy:n toimitusjohtaja Nina Mähönen listaa.
- Myös useita Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan miehitettyjä kohteita on turvattu.
Kiinteistöpalveluissa mahdolliset lumityöt ja liukkauden torjuntaan liittyvät tehtävät pyritään hoitamaan myös lakon aikana.
Toimitilapalveluissa eli siivous- ja käyttäjäpalveluissa turvattujen tehtävien piiriin kuuluu erikoissairaanhoidon ja terveydenhuollon kohteita, sisältäen terveysasemat, rokotuspisteet, näytteenottopisteet ja hammashuolto.
Palmia Oy vastaa ruokapalveluista kymmenissä kouluissa ja päiväkodeissa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Lakolla voi olla vaikutuksia koulujen ja päiväkotien ruokatarjontaan.
- Koulu- ja päiväkotiruokailun toteutumiseen vaikuttavat eniten asiakkaidemme päätökset kohteiden mahdollisesta kiinni- tai aukiolosta. Valitettavasti emme voi taata palvelua ja palveluhäiriön laajuuskin selviää konkreettisesti vasta lakon alettua, Mähönen sanoo.
- Lounasravintolamme pyrimme mahdollisuuksien mukaan pitämään avoinna.
Käyttäjäpalveluissa, siivouksessa ja kiinteistöhuollossa vaikutuksia on muun muassa Helsingin koulujen käyttäjille.
- Pyrimme ennakoimaan tilannetta mahdollisuuksien mukaan, mutta toivomme, että asiakkaamme huomioivat lakon toiminnassaan ja kiinteistössään esimerkiksi aulapalvelujen ja ovien avaamisen osalta. Siivouskohteissamme pyrimme ensisijaisesti järjestämään siivouksen hygieniaa vaativissa tiloissa. Muiden tilojen siivous järjestetään, mikäli käytettävissä olevat resurssit mahdollistavat sen, Mähönen sanoo.
- Aiemmin mielenilmauksien vaikutukset palveluihimme ovat jääneet lopulta pieniksi. Tämänkertaisen lakon vaikutukset näemme kuitenkin vasta tiistaista alkaen, Mähönen toteaa.
Asiakkaamme saavat lisätietoja yksittäisten toimintojen/toimipaikkojen tilanteesta ensisijaisesti alla olevasta palvelulistauksesta, ja tarvittaessa omalta sopimusyhteyshenkilöltä Palmiasta.
Palvelemme myös asiakaspalvelumme kautta, p. 030 322 222. Pyydämme huomioimaan, että linjamme voivat ruuhkautua lakkopäivinä, ja asiakaspalvelullamme ei ole käytössään kattavia tietoja lakon vaikutuksista yksittäisiin palvelukohteisiin.
Seuraavat Palmian palvelut turvataan lakon aikana
Näissä kohteissa palvelut pyritään järjestämään mahdollisimman häiriöttömästi ja käytettävissä olevan henkilöstön voimin. Tästä huolimatta palvelussa saattaa olla poikkeamia. Turvatut tehtävät perustuvat paikalliseen sopimiseen, mutta muutoksia voi ilmetä.
Kiinteistöpalvelut:
Turvallisuuspalvelut:
Toimitilapalvelut, siivous:
Ruokapalvelut:
Lounasravintolat:
Lounasravintolat ja niiden ruokalistat löydät ruoka.palmia.fi-sivuilta.
Pahoittelemme lakosta johtuvia, palvelutoiminnassamme mahdollisesti esiintyviä häiriöitä. Asiakaspalvelumme ja hälytyskeskus voivat ruuhkautua lakkopäivinä. Palveluvasteet voivat olla tavanomaista pidempiä molemmissa, ja asioiden selvittäminen voi kestää pidempään.
Lakon jälkeen palaamme normaaliin toimintaan mahdollisimman nopeasti. Pyydämme kuitenkin huomioimaan, että palvelulaadun tasoittuminen normaalille tasolle voi viedä hetken aikaa.