Vuosi 2019 oli kilpailukyvyn parantamisen ja talouden tasapainottamisen vuosi
Aloitimme myös työn strategiamme fokusoinnin parissa, ja samassa yhteydessä vahvistimme strategiakauden ulottuvan vuoden 2022 loppuun asti.
Syksyllä 2019 uudistimme liiketoimintajohdon ja asiakkuuksien hoidon rakennetta. Ruokapalveluliiketoiminnassa painotettiin erityisesti tuotantotapojen, logistiikan ja hankintojen kehittämistä sekä arvoketjuajattelua ja vastuullisuutta. Tätä tukemaan ruoriin tarttui uusi liiketoimintajohtaja. Samalla lisäsimme resurssia muutosten ja kehittämishankkeiden johtamiseen. Loppuvuodesta olimme jo hyvässä vauhdissa ruokatuotantomme kehitys- ja laajennushankkeen suunnittelussa.
Lisäksi organisaatiorakennetta uudistaessa päätimme panostaa voimavaroja hyvän asiakaskokemuksen varmistamiseen palvelutoiminnan tukena. Tätä varten perustettiin uusi asiakkuusjohtajan tehtävä. Kyseessä on strateginen rooli asiakastyytyväisyystavoitteen parissa, jossa asiakkuusjohtaja työskentelee tiiviissä yhteistyössä liiketoimintojen ja myös myynnin kanssa.
Vuoden aikana voitimme useita kilpailutuksia, joiden myötä toimitusmaantieteemme laajeni mm. siivouspalveluissa Tampereelle. Turussa palveluvalikoimamme puolestaan vahvistui, kun aloitimme ruokapalvelut ammatillisen koulutuksen parissa. Turvallisuuspalveluissa metro- ja raitioliikenteen järjestyksenvalvonta oli kilpailutuksessa keväällä. Voitimme kilpailutuksen ja aloitimme palvelun uuden sopimuksen mukaisena marraskuun alussa.
Jatkoimme vuorovaikutuskanavien kehittämistä kuluttaja-asiakkaidemme kanssa. Kouluruoka-mobiilisovelluksellamme oli loppuvuodesta jo yli 20 000 käyttäjää. Ruokailijoille tarjoamme Kouluruoka- ja Lounas-mobiiliapplikaatioihin ruokalistat, aterioiden tuote- ja ravitsemustiedot, palautemahdollisuuden, kahvipassin sekä toiveruokaäänestykset. Päätimme myös pilotoida työnhakijoitamme palvelevan robotin; chatbotin, jonka kanssa hakija voi käydä ensivaiheen keskustelun verkkosivuillamme. Pilotti jäi toteutettavaksi vuoden 2020 alkupuolella.
Talouden tasapainottamiseksi ja pysyvän kustannusrakenteen hiomiseksi käytiin neuvotteluja ja tehtiin kovia päätöksiä loppuvuonna. Ratkaisut ovat osa kokonaisuutta, jossa haetaan pitkällä tähtäimellä vakautta kannattavuuteen sekä yhä tiukempaa keskittymistä strategisiin ydinkohtiin.
Nina Rokkila
toimitusjohtaja
Palmia Oy