MENU

Ajankohtaista

Osta työtä Suomeen -päivä 1.12.

30.11.2017 06:47

Osta työtä Suomeen -päivää vietetään perjantaina 1.  joulukuuta 2017. Valtakunnallisen päivän tarkoituksena on saada suomalaiset kiinnittämään huomiota palvelujen ja tuotteiden kulutusvalintoihinsa. Lähtökohta asialle on hyvä: Suomalaisen Työn Liiton Made by Finland -tutkimuksen mukaan palveluntuottajan suomalaisuutta pidetään merkityksellisenä arjen palveluissa.

Suomalaisen Työn Liiton keväällä 2017 tekemässä kuluttajatutkimuksessa suomalaisuuden merkitys korostuu ravintola- ja turvallisuuspalveluissa: Suomalaisuutta pitää merkityksellisenä työpaikkojen ja koulujen lounaspalvelujen kohdalla noin 70 % ja vartiointipalveluissa ja järjestyksenvalvonnassa yli 60 % suomalaisista.

Arjen palveluja tuottavassa Palmia Oy:ssä tutkimustulos ilahduttaa.
- Osta työtä Suomeen -päivänä on hienoa todeta, että palvelujen tuottajan suomalaisuudella on tutkitusti merkitystä suomalaisille, Palmian toimitusjohtaja Nina Rokkila sanoo.

Palmia on koko Suomi 100 -juhlavuoden ajan ollut mukana Made by Finland -kampanjassa, joka juhlii suomalaista työtä, sen menestystekijöitä ja nostaa työn merkitystä ja arvostusta.
- Teema jatkuu oivallisesti Osta työtä Suomeen -päivässä. Päivä järjestetään muun muassa muistuttamaan suomalaisten palvelujen ja tuotteiden kuluttamisen merkityksestä työllisyyteen, Rokkila korostaa.

Suomalaisuus erityisen merkityksellistä työpaikkojen ja koulujen lounaspalveluissa

Made by Finland -kampanjan tiimoilta Suomalaisen Työn Liiton teettämässä ja Taloustutkimuksen toteuttamassa tutkimuksessa kysyttiin noin kahdelta tuhannelta vastaajalta missä palveluissa suomalaisuus on tärkeää.  

Lounastarjonta työpaikoilla ja kouluissa nousi ylimmäiseksi 69 prosentilla vastaajista. Suomalaisuus oli tärkeää turvallisuuspalveluissa 63:lle, kiinteistöhuoltopalveluissa 43:lle ja siivouspalveluissa 39:lle prosentille vastaajista.

Suomalaiset kertovat tutkimuksessa arvostavansa palveluyrityksen suomalaisuutta erityisesti työpaikkojen ja koulujen aterioilla, joita Palmiakin valmistaa.

- Tuotevalinnoissa kuluttajilla on paljon valtaa. Toisaalta suomalaisten yritysten tuottamien palvelujen menekkiin on suurin vaikutus bisnesostajilla, pohtii Rokkila. - Myös heitä on tähän tutkimukseen vastanneiden suomalaisten joukossa.

Vain 17:lle % vastaajista palveluntuottajan suomalaisuudella ei ole lainkaan merkitystä. Suomalaisuudella näyttäisi olevan enemmän merkitystä naisille kuin miehille. Näin on kaikissa vastaajien ikäryhmissä.

Työtä Avainlippu-merkin alla

Suomalainen työ ja suomalaisuus ovat Palmialle tärkeitä teemoja.  
- Palvelumme tuotetaan Suomessa ja työllistämme noin 1600 ihmistä Etelä-Suomessa. Tuotteissamme suomalaisuus näkyy myös ruokalistoilla. Kaikista elintarvikehankinnoista noin 78 prosenttia on kotimaista, kertoo liiketoimintajohtaja Jaana Kujala ravintolapalveluista. Vastuullisuus ja eettisyys näkyvät myös luomun ja Reilun kaupan tuotteiden suosimisena. 

 - Palmia sai Avainlippu-merkin vuonna 2016 osoituksena kotimaisista palveluista, ja kotimaisuusasteemme on peräti 80 prosenttia. Vastuullisuus vaikuttaa palveluketjumme jokaisessa vaiheessa. Suomi 100 -juhlavuonna olemme olleet mukana Made By Finland -kampanjassa. Halusimme nostattaa ylpeyttä suomalaisesta työstä ja kertoa millaisella työllä hyvinvointiamme rakennetaan seuraavatkin sata vuotta. Osta työtä Suomeen -päivä on oiva päätös tämän juhlavuoden hienolle teemalle, Rokkila päättää. 

Taustaa tutkimuksesta

Tutkimuksen on toteuttanut Suomalaisen Työn Liiton toimeksiannosta Taloustutkimus Oy internetpaneelissa helmikuussa 2017. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18-79-vuotiaat suomalaiset. Tutkimukseen vastasi yli 2000 henkilöä.

Tutkimukseen vastanneet suomalaiset pitävät palveluntuottajan suomalaisuutta merkityksellisenä seuraavasti:

  • työpaikkojen ja koulujen lounaspalvelujen kohdalla 69 % suomalaisista
  • vartiointipalveluissa ja järjestyksenvalvonnassa yli 63 % suomalaisista
  • yrityskiinteistöjen huollossa 43 % suomalaisista
  • työpaikkojen siivouksessa 39 % suomalaisista

Lisätietoja:

Henna Mikkonen-Kemppainen, viestintäpäällikkö, Palmia Oy, [email protected],
050 401 3930
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, [email protected], 050 374 7410

Made by Finland -kampanja

Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia. www.madebyfinland.fi

Palmia Oy

Helpotamme asiakkaidemme arkea siivoamalla, huolehtimalla kiinteistöistä ja turvallisuudesta sekä varmistamalla laadukkaan lounaan työpaikoilla. Palvelemme suurelta osin näkymättömissä, mutta jätämme aina kädenjälkemme. 

Työllistämme noin 1600 ihmistä Etelä-Suomessa yhdeksällä paikkakunnalla erilaisissa kohteissa: mm. lounasravintoloissa, bisnesparkeissa, juhlatiloissa, yleisötapahtumissa, liikennevälineissä, oppilaitoksissa, monitoimitaloissa, sairaaloissa – kaikkiaan yli 1 000 kohteessa. Suomalaista palvelua tekee meillä 29 eri kansallisuutta – olemme monimuotoinen yhtiö monimuotoisessa Suomessa. www.palmia.fi