Järjestyksenvalvoja toimii joukkoliikennevälineissä, virastoissa, kauppakeskuksissa ja monissa muissa kohteissa. Tärkeimpiä työvälineitä ovat hyvä asiakaspalveluasenne ja vahvat hermot. Järjestyksenvalvonta on asiakaspalvelutyötä, jonka tavoitteena on turvallinen ympäristö niin henkilökunnalle kuin asiakkaillekin.
"Tärkeää on olla läsnä asiakkaille ja matkustajille, opastaa ja neuvoa. Järjestyksenvalvonnan paikallaolo vahvistaa kohteen käyttäjien turvallisuudentunnetta. Toki työssä näkyvät järjestyksenpidolliset tehtävät, mutta se on vain osa tätä työtä."
Järjestyksenvalvonta mielletään kansankielessä usein osaksi tapahtumaturvallisuutta. Tarjoamme myös tapahtumaturvallisuuspalveluita, niistä voit lukea lisää täältä.
Tällä sivulla kerromme PRJV-järjestyksenvalvonnasta, jonka tekijöitä voi asettaa poliisin myöntämällä luvalla poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi. Nämä järjestyksenvalvojat voivat toimia esimerkiksi
Järjestyksenvalvojana toimiminen edellyttää vartijan ja järjestyksenvalvojan koulutusta.
Järjestyksenvalvonnan tehtäviä ovat järjestyksen ja turvallisuuden ylläpito sekä rikosten ja onnettomuuksien ehkäisy.
Meille työ on ennen kaikkea asiakaskohtaamisia. Järjestyksenvalvonnalliset työtehtävät, päihtyneiden kanssa toimiminen ja mahdolliset kiinniotot ovat vain yksi osa työtä. Useimmissa kohteissa tärkeää on myös näkyvyys ja läsnäolo. Kun kauppakeskuksessa järjestyksenvalvojat liikkuvat ihmisten keskellä tai metrossa järjestyksenvalvojan voi kohdata laiturilla ennen metroon nousua, se lisää turvallisuuden tunnetta.
Olemme vastanneet Helsingin metron järjestyksenvalvonnan tehtävistä vuodesta 2013 saakka. Metro on toimintaympäristönä ainutlaatuinen koko Suomessa. Järjestyksenvalvonnassa pyrimme siihen, että metro olisi turvallinen toimintaympäristö niin matkustajille kuin henkilökunnallekin.
Teemme tarvittaessa yhteistyötä poliisin kanssa. Liikennehäiriöiden sattuessa ohjaamme matkustajia ja toimimme pelastuslaitoksen apuna.
Järjestyksenvalvontaa voidaan ja pitääkin aina räätälöidä asiakkaan tarpeen mukaan. Kohteet ovat erilaisia ja toiveet myös. Asiakkaan suhteen paras tulos syntyy, kun pysähdymme yhdessä miettimään, miten järjestyksenvalvontaa voidaan kehittää.
Järjestyksenvalvojiemme jatkuvaan koulutukseen ja perehdytykseen satsataan paljon. Tavoite on vahvistaa tekijöidemme osaamista, sillä toimintaympäristöt muuttuvat ajan myötä – eivätkä aina rauhallisempaan suuntaan.
"Tämä ei ole pelkkää bisnestä. Teemme tätä työtä myös intohimosta turva-alaa kohtaan. Haluamme, että asiakas ja asiakkaan asiakkaat ovat tyytyväisiä".