Vuosi 2022 sisälsi kasvua, kehittämistä, taloudellisia haasteita ja tulevaisuuden muutoksia
Palmian vuotta 2022 määritti vahvasti selvitys yhtiön omistajuuden vaihtumisesta.
Helsingin kaupunki päätti Palmialle vahvistetun omistajastrategian mukaisesti selvittää Palmian omistajuudesta luopumista. Kaupungin konsernijaosto päätti kokouksessaan 24. tammikuuta myyntiselvityksen käynnistämisestä. Palmiassa 17.1. aloittaneen toimitusjohtaja Nina Mähösen vetovastuulle tuli myyntiselvityksen ja sen lopputuleman läpivienti yhtiössä.
Helsingin kaupunki yhtiöitti vuoden 2014 lopussa osan silloisen Palmia-liikelaitoksen toiminnoista. Helsingin kaupungin ruokapalvelut sekä puhelin- ja hyvinvointipalvelut jäivät liikelaitokseen, joka toimii nyt nimellä Palvelukeskus Helsinki. Vuoden 2015 alusta saakka lähtien Palmia Oy on kehittänyt siivous-, kiinteistö-, turvallisuus- sekä ravintola- ja ruokapalveluja yhtiönä.
Esiselvitystä tehtiin vuoden alkupuolen ajan, ja sen valmistuttua omistaja käynnisti varsinaisen myyntivaiheen ilmoituksella verkkosivuillaan ja EU:n hankintakanavissa toukokuussa.
Selvityksen ja myyntivaiheen valmistuttua kaupunginhallitus päätti 12.12.2022 kokouksessaan yhtiön myynnistä uudelle omistajalle. 13.12.2022 uusi omistaja Mutares allekirjoitti Helsingin kaupungin kanssa sopimuksen Palmia Oy:n ostamisesta.
Yrityskauppa sai Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän tammikuussa 2023. 7.2.2023 alkaen Palmia Oy:n omistaa kokonaisuudessaan pääomasijoitusyhtiö Mutares.
Kasvua sote-sektorilla usean liiketoiminta-alan voimin
Myyntiselvityksen ohella Palmiassa jatkettiin työtä kasvun ja palvelutoiminnan laajentumisen sekä kannattavuuden parantamiseen tähtäävien toimien parissa. Uusien hyvinvointialueiden toiminnan käynnistyminen vuoden 2023 alussa tarkoitti tukipalvelujen kilpailutuksia vuodelle 2022. Vuoden lopussa voitimme uuden Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen ruoka- ja siivouspalvelukilpailutuksen. Palvelun starttaamista päästiin suunnittelemaan loppuvuonna ja palvelu käynnistyi vuoden 2023 alussa. Voitto oli merkittävä julkisen ja sote-sektorin palvelujen kasvu sekä ruoka- että toimitilapalveluille. Toimitilapalvelut laajensi lisäksi Tampereella, Riihimäellä ja Helsingissä aloittaen 50 uudessa siivouskohteessa. (Lue lisää vuosikatsauksen toimitilapalvelut ja ruokapalvelut -osioista.)
Turvallisuuspalvelujen toiminta laajeni erittäin merkittävästi niin ikään sote-sektorilla. Palvelu Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan kohteissa alkoi keväällä. Vartiointipalveluissa liikevaihdon kasvu vuonna 2022 oli 30 prosenttia. (Lue lisää vuosikatsauksen turvallisuuspalvelut-osiosta.)
Vuonna 2022 Palmian liikevaihto kehittyi positiivisesti kasvaen edellisvuodesta 19,1 prosenttia 122,7 miljoonaan euroon. Kannattavuuden kanssa yhtiöllä oli edelleen haasteita vaikeiden koronavuosien jälkeen, ja myös vuosi 2022 päättyi tappiollisena.
Uudistimme vastuullisuusohjelmaamme
Vuoden aikana rakensimme ja kehitimme vastuullisuusohjelmaamme. Olemme pitkäjänteisesti työskennelleet erityisesti ympäristövastuullisuuden parissa ja kehittäneet keinoja negatiivisten ympäristövaikutuksen ja hiilijalanjälkemme vähentämiseksi. Lisäsimme struktuuria vastuullisuustyöhömme kytkemällä sen vahvemmin YK:n kestävän kehityksen ohjelman tavoitteisiin. Ohjelmassa tavoitteita on yhteensä 17 kpl, joista kiinnitämme tarkemmin huomiota 12 tavoitteeseen. Nämä ovat: Ilmastotekoja, Edullista ja puhdasta energiaa, Vastuullista kuluttamista, Vedenalainen elämä, Hyvä koulutus, Terveyttä ja hyvinvointia, Sukupuolten tasa-arvo, Eriarvoisuuden vähentäminen, Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua, Kestävät kaupungit ja yhteisöt, Yhteistyö ja kumppanuus, Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja.
Vastuullisuusohjelmamme rakentuu ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun ja taloudellisen vastuun osa-alueista määritettyjen tavoitteiden kautta. Seuraamme mm. asiakastyytyväisyyttä, hankintojen ja toimitusketjujen vastuullisuutta, henkilöstön hyvinvointia ja työturvallisuutta sekä ympäristö- ja vastuullisuusosaamista. Jokaiselle liiketoiminnalle asetettiin tavoitteet ko. osa-alueista ja seuraamme vastuullisuusohjelman tavoitteiden toteutumista neljä kertaa vuodessa.
Upeaa oli huomata, että myyntiselvityksen aiheuttamasta, kysymyksiä herättävästä odotusajasta huolimatta henkilöstön tyytyväisyys oli yhtä hyvällä ja jopa hieman paremmalla tasolla kuin aiempana vuonna.
Uuden omistajan johdolla kohti kannattavuutta
Uuden omistajan johdolla Palmiassa lähdemme paitsi korjaamaan kannattavuutta myös kehittämään toimintaa. Uuden omistajan tuella kehitämme palvelutuotteitamme ja toimintaamme sekä tehokuutta edelleen, tarkastamme strategisia painopisteitämme, laajennamme asiakkuussegmenttejä ja myyntiämme. Jatkamme jo ennestään vahvaa kunta- ja sote-sektorin tekemistämme, hakien erittäin aktiivisesti uusia asiakkuuksia yksityissektorin toimijoista.