MENU

Vuosikatsaus 2022

Arvot, missio, visio

Palmia palvelee kaikkialla kaupungissa. Kaiken taustalla ovat arvomme, visiomme ja missiomme.

Asiat, joihin nojaten loistamme asiakkaamme kanssa. 

Arvot: Kohtaamme - Kuuntelemme - Palvelemme - Kehitymme

Visio: Asiakas loistaa kanssamme. Asiakkaamme voi hyvin kanssamme ja huolehdimme aidosti asiakkaamme tarpeista. Kanssamme on ilo asioida. Olemme valmiita kasvamaan valtakunnalliseksi toimijaksi.

Missio: Arki hoidossa. Olemme olemassa asiakasta varten. Omistaudumme aidosti asiakkaidemme hyvinvoinnille, turvallisuudelle ja viihtyvyydelle. Olemme helppo ja turvallinen kumppani arjessa.

Arki hoidossa kaikkialla kaupungissa. Olemme asiakaslähtöinen palveluyritys. Tarjoamme tehokkaita sekä toimivia siivous-, kiinteistö-, turvallisuus- sekä ravintola- ja ruokapalveluja, aina asiakkaiden tarpeiden mukaan räätälöityinä. Palvelemme noin 2400 työntekijän voimin yli tuhannessa erilaisessa kohteessa Suomessa.

Olemme palveleva kumppani. Toimintamme perustuu kumppanuuteen ja laajoihin palvelupaketteihin. Kehitämme palveluitamme jatkuvasti, ja jokainen asiakkaamme saa meiltä omiin tarpeisiinsa sopivat palveluratkaisut. Asiakkaamme voivat aina luottaa meihin, sillä sitoudumme jatkuvasti palvelun laadun ja asiakkaan kokeman hyödyn kehittämiseen. Katsomme rohkeasti eteenpäin ja haluamme laajentua valtakunnalliseksi toimijaksi. Haluamme menestyä – ja loistaa – yhdessä asiakkaidemme kanssa, nyt ja tulevaisuudessa.

Alan tyytyväisin henkilöstö. Olemme tyytyväisten ihmisten työpaikka, ja huolehdimme työntekijöidemme ammattitaidosta ja työn ilosta. Monimuotoinen ja välittävä työpaikkamme tarjoaa aina monipuolisia töitä ja palveluja – hyviä kehittymismahdollisuuksia unohtamatta.

Tärkeimmät tapahtumat 2022

Tammikuu

Turvallisuus- ja siivouspalveluille uusia, suuria kilpailutusvoittoja alkuvuodesta

Cleanpilot_läheltä.jpg

Palmian turvallisuuspalvelujen toiminta sote-sektorilla laajeni huomattavasti
Voitimme Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan järjestämän kilpailutuksen ja aloitimme toiminnan uusissa kohteissa huhtikuussa 2022. Pääsimme tuottamaan yhtä Suomen suurinta turvallisuuspalvelujen toimeksiantoa. Lue lisää

Uusi toimitusjohtaja Nina Mähönen aloitti työssään 17.1.2022. Lue lisää

Siivouspalvelut avasivat 50 uutta kohdetta Etelä-Suomessa
Avasimme Tampereella, Riihimäellä ja Helsingissä vajaa 50 uutta siivouskohdetta vuodenvaihteen molemmin puolin. Uudet  kohteet työllistävät yhteensä noin 30 uutta toimitilahuoltajaa. Lue lisää

Helsinki suunnittelee Palmian omistuksesta luopumista
Helsingin kaupunki aloitti selvityksen Palmia Oy:n omistuksesta luopumisesta. Kaupungin konsernijaosto päätti asiasta kokouksessaan 24. tammikuuta 2022. Lue lisää

Helmikuu

Hyvää työtä asiakkaiden parissa ja Vuoden palmialaisen valinta

Lounas_yhdessä_web.jpg

Palmian asiakastyytyväisyyskysely (NPS) käynnistyi
Lähetämme kaikille palvelujemme tilaajille sekä yhteyshenkilöille säännöllisesti asiakastyytyväisyyskyselyn. NPS eli Net Promoter Score antaa tärkeää tietoa siitä, millainen on asiakkaiden kokemus yrityksemme palveluista.  Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin sähköisesti.

Vuoden palmialainen valittiin jo kolmatta kertaa
Voittajia valittiin viisi, yksi jokaisesta palvelualueesta (siivous, kiinteistö, turvallisuus, ruoka) sekä yksi hallinnosta. Kilpailun tavoitteena on nostaa esiin hyvää työtä tekeviä palmialaisia. Hyvä työ koostuu mm. hyvästä asiakaspalvelusta, työtehtävien kehittämisestä, hyvästä tiimihengen luomisesta, arvostuksesta ja kunnioituksesta työtovereita kohtaan. Lue lisää

Uusi ravintola Well 7 avattiin Swing House Campukselle Espooseen
Ravintola Well 7 on vihreä, vireä ja vastuullinen ravintola, joka on ajassa kiinni, tekee ruokansa käsityönä ja palvelee asiakkaansa suurella sydämellä. Viihtyisään ravintolaan on aina helppo tulla ja siellä on hyvä olla. Lue lisää

Tieto 22 -harjoitus alkoi
Harjoitus on Suomen suurin yritysten ja viranomaisten yhteistoimintaharjoitus laajojen kyberhäiriöiden varalta. Se on vuoden 2022 aikana toteutettava laaja kyberturvallisuusharjoitus, jossa kehitetään osallistujien jatkuvuudenhallintaa, varautumista ja kriisiviestintää kyberhäiriötilanteissa. Varautumista vaativia kyberuhkia ovat esim. erilaiset haittaohjelmat, kiristys ja informaatiovaikuttaminen. Lue lisää

Maaliskuu

Ruokahävikkiprojekti käynnistyi Riihimäellä

Koululounas lukiossa.jpg

Ruokahävikkiprojekti käynnistyi Riihimäen lukiossa
Palmia Oy on mukana Vastuulliset ruokapalvelut -kehitysohjelmassa, jonka osaprojekti on ruokahävikin seuranta Riihimäen lukiossa. Koko ohjelmasta on vastuussa maa- ja metsätalousministeriö sekä EkoCentria. Kehitysohjelman tavoitteena on luoda uusia toimintamalleja kestävän ruokajärjestelmän edistämiseksi ja ammattikeittiöiden kulutuksen päästöjen vähentämiseksi. Lue lisää

Uudistettu ravintola Helsinki avautui 7.3.
Ravintolamme haluaa erityisesti kunnioittaa koko Helsingin ruokakulttuuria ennen ja nyt, tuomalla esiin helsinkiläiset maut ja perinteet sekä raaka-aineiden alkuperän ja tuottajat niiden takana. Ravintola on toiminut aikaisemmin Kaupungintalon ravintola nimellä. Lue lisää

Palmia avustaa Ukrainasta paenneiden avustuskeskuksen työntekijöitä
Palmia tarjoaa keskuksen toiminnasta vastaavalle työryhmälle päivittäin lounaan Pro bono. Ruoat toimittaa lounasravintola Loft33 Vallillassa. Keskusta ylläpitää Ukrainalaisten yhdistys Suomessa. Sen yhteistyökumppaneita ovat Helsingin kaupunki, Mannerheimin lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri, Suomen Pakolaisapu ja Mieli ry. Lue lisää

Huhtikuu

Turvallisuuspalveluja sekä kouluruokakyselyjä

8151074-spinach-pancakes.jpg

Kouluruokakysely paljasti koululaisten toiveruoat
Toiveruokakysely järjestettiin Palmian ruokapalvelukohteissa koulujen oppilaille sekä toisen asteen opiskelijoille 28.3-1.4.2022. Kyselyssä kysyttiin oppilaiden toiveruokia sekä toiveita koskien teemojen ja juhlapäivien tarjontaa. Vastaamalla kyselyyn koululaiset ja opiskelijat pääsevät vaikuttamaan ruokalistasuunnitteluun. Lue lisää

Eettinen kanava
Palmia otti käyttöön Eettisen kanavan (Whistleblowing). ​Se on työkalu, jonka avulla henkilöstö ja esimerkiksi yhteistyökumppanit voivat ilmoittaa nimellään tai nimettömästi ongelmia, epäkohtia ja väärinkäytösepäilyjä organisaation toiminnassa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi talousasioihin tai eettisten toimintaohjeiden vastaiseen toimintaan liittyvät epäilykset.

Turvallisuuspalvelut aloitti voittamissaan sosiaali- ja terveysalan kohteissa huhtikuun alussa
Työskentelemme laajalla skaalalla monenlaisissa kohteissa kuten sairaaloissa, erilaisilla klinikoilla, toimistoissa, erityisryhmien sekä nuorison parissa Helsingin alueella. Palvelu sairaalakohteissa vaatii työskentelyä 24/7. ”Työmme pääpaino on turvallisen ympäristön luominen kaikille asiakkaille sekä kohteiden työntekijöille”, toteaa toimialajohtaja Jyrki Lahtinen Palmian turvallisuuspalveluista. Lue lisää

Toukokuu

Lintsipäivä on aina Lintsipäivä!

Lintsipäivä 18.jpg

Linnanmäkipäivä 14.5.
Henkilöstön Linnanmäkipäivä toteutui vihdoinkin koronatauon jälkeen! Mukaan oli kutsuttu kaikki palmialaiset perheen tai läheisten kera.

Palmia Oy:n myyntiselvityksessä siirryttiin myyntivaiheeseen
Omistajamme käynnisti myyntivaiheen ilmoituksella julkisissa hankintakanavissa. Helsingin kaupunki päätti 24. tammikuuta, että kaupungin kokonaan omistaman Palmian myyntiä selvitetään. Palmian hallituksen toteuttama myyntiselvitys eteni myyntivaiheeseen. Lue lisää



Kesäkuu

Palmian vastuullisuusohjelma päivitettiin

YK_kestava_kehitys_tavoitteet.jpg

Jatkossa YK:n kestävän kehityksen tavoitteet luovat viitekehyksen vastuullisuustoiminnallemme
Tavoitteita on yhteensä 17, joista Palmia kiinnittää tarkemmin huomiota 12 tavoitteeseen. Palmian yhteiskuntavastuullisuus ja vuoden 2022 vastuullisuustavoitteet jaetaan ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun sekä taloudellisen ja asiakasvastuun osa-alueisiin. Lue lisää

Ravintolapalvelujen verkkokauppa avautui uudistuneena
Uudistettu verkkokauppa avautui 9.6.2022. Ruoan verkkokauppa mahdollistaa nopean ja helpon tavan ostaa herkullisia tilaustuotteita. Tutustu verkkokauppaan

Palmia on valittu ruokapalvelujen toimittajaksi Helsingin kaupungin päiväkoti- ja koulukohteissa
Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kilpailutti osan koulu- ja päiväkotiruokapalveluistaan. Kilpailutuksen myötä Palmia jatkaa ruokapalvelun toimittajana useissa kouluissa ja päiväkodeissa Helsingissä sekä aloittaa lisäksi uutena palveluntuottajana kuudessatoista koulu- ja päiväkotikohteessa elokuussa 2022

Heinäkuu

Heinäkuussa lomailtiin

Pilvitaivas.jpg

Heinäkuussa olimme lomalla ja nautimme kesästä.

Elokuu

Vietimme Itämeripäivää ja avasimme taas uuden ravintolan

Itameripv22_FB_1200x630px_pvm.jpg

Ravintola- ja ruokapalveluissa vietettiin Itämeri-päivää 25.8.
Itämeripäivä on John Nurmisen Säätiön käynnistämä jokavuotinen juhlapäivä oman lähimeremme kunniaksi. Päivän tavoitteena on innostaa ihmiset nauttimaan ainutlaatuisesta kotimerestämme sekä tekemään konkreettisia tekoja sen hyväksi. Itämeripäivänä Palmia tarjoaa ravintola- ja ruokapalvelukohteissaan Itämeriystävällistä kalaa ja kasvisruokaa. Lue lisää

Huippu 34 -ravintola avautui Annankadulle Helsinkiin
Ravintola palvelee aamusta iltapäivään tarjoten monipuolisen kattauksen herkullisia vaihtoehtoja päivän eri vaiheisiin. Iloinen ja ystävällinen palvelu takaa nautinnollisen ravintolaelämyksen. Ravintolan osoite on Annankatu 34. Lue lisää ravintolan sivuilta

Syyskuu

Palmia osallistui Tieto 22 -harjoitukseen

Tieto22.PNG

TIETO22-harjoitus on Suomen suurin yritysten ja viranomaisten yhteistoimintaharjoitus laajojen kyberhäiriöiden varalta
Harjoituskokonaisuus on useiden toimialojen yhteinen ja korostaa häiriötilanteisiin varautumista sekä erityisesti yhteistyötä yritysten ja viranomaisten kesken. Kolme päivää kestävässä roolipelivaiheessa mukana on 120 organisaatiota ja noin 450 osallistujaa.

Miljoonas työtilaus Field Servicessä
Field Servicessä tehdään mm. työtilauksia, työajankirjauksia ja tilastointia, se tukee asiakasraportointia sekä mahdollistaa laskutuksen. Palmialla on kunnossapidettäviä kiinteistökohteita tuhansia ympäri Etelä-Suomea, pääosin pääkaupunkiseudulla. Suuren kohdemäärän töiden hallinta vaatii nykyaikaista järjestelmää. Digitaalinen työnohjaus on nykypäivää, ja sen avulla pysymme kilpailussa mukana myös tulevaisuudessa.

Ravintola Sakkaroosi avautui 5.9.
Ravintola tarjoaa sesonginmukaisia, monipuolisia ja elämyksellisiä makuhetkiä joka arkipäivä aamusta iltapäivään. Ravintola sijaitsee osoitteessa Mannerheimintie 15. Katso ravintolan sivut

Palmian lounasravintolat osallistuivat Hävikki-viikkoon
Palmia osallistui jälleen valtakunnalliseen Hävikkiviikkoon. Hävikkiviikko haluaa nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä, sekä herätellä meitä kaikkia pohtimaan omaa suhdettamme ruokaan ja hävikkiin. Lue lisää

Lokakuu

Asiakastyytyväisyyskyselyt jälleen vauhdissa

Palmia uutinen vmp yhteistyö.jpg

Asiakastyytyväisyyskyselyt ravintola- ja ruokapalvelukohteissamme
Haluamme jatkuvasti kehittää toimintaamme ja siksi keräämmekin asiakaspalautetta sekä teemme säännöllisesti asiakastyytyväisyyskyselyjä eri asiakasryhmille. Tänä syksynä kysymme palvelumme onnistumisesta mm. koulujen oppilailta, päiväkotien ja koulujen henkilökunnalta, lounas- ja henkilöstöravintoloiden asiakkailta, hoivan ja vammaisyksiköiden asiakkailta, sairaaloiden potilailta sekä henkilökunnalta. Tyytyväisyyttä palveluun ja yhteistyöhön kysytään myös sopimusasiakkaiden yhteyshenkilöiltä. Lue lisää

Valmentava johtamisote arjessa -ohjelma päätökseen turvallisuuspalveluissa
Tavoitteena oli parantaa asiakaskokemusta, lisätä motivaatiota ja tukea ammattiylpeyttä. Samalla haluttiin parantaa järjestelmällisesti koko työyhteisön ongelmanratkaisutaitoja, työhyvinvointia ja suorituksen parantamiseen tarvittavaa osaamista. Kehitettäviä teemoja olivat mm. kokemuksen ja ammatillisen osaamisen jakaminen, arviointi- ja palautekäytännöt, tiedon tuottaminen ja jakaminen sekä toimintatapojen kehittäminen. Valmennusohjelman kohteeksi valikoitui metron järjestyksenvalvonta eli julkisen liikenteen yksikkö.

Marraskuu

Uusi, työn ohessa suoritettava tutkintokoulutus uudistaa siivuousalan koulutuksen toteutustapaa

Puhtausalan tutkintokoulutus.jpg

Palmian toimitilapalveluissa työn ohessa suoritettava tutkintokoulutus uudistaa siivousalan koulutuksen toteutustapaa
Käynnistimme keväällä 2022 uudella tavalla työn ohessa suoritettavan ammattitutkintoon johtavan koulutuksen. Se suunnattiin toimitilapalveluidemme monikulttuurisille työntekijöille, sillä halusimme kehittää heidän ammatillista osaamistaan. Ensimmäinen englanninkielinen pilottikoulutus on jo loppusuoralla. ”Toimitilapalveluissa pääkaupunkiseudulla 85 % työntekijöistä on kotoisin muualta kuin Suomesta. Ammattitutkinto tuo muodollista pätevyyttä, joka mahdollistaa etenemisen, nostaa työntekijöiden motivaatiota ja auttaa integroitumaan suomalaiseen yhteiskuntaan”, kertoo kehityspäällikkö Mari Ahlgren
Lue uutinen
Lue lisää Monessa mukana -blogistamme

Joulukuu

Mutares on Palmian uusi omistaja

joulukortit_2022_1600_3.jpg

Tänäkin jouluna Palmia tukee Pelastakaa Lapset ry:n työtä
Lahjoittajien tuella Pelastakaa Lapset ry jakaa kotimaan vähävaraisille lapsiperheille harrastustukea, oppimateriaalitukea ja ruoka-apua. Lue lisää

Palmian omistajaksi monialainen sijoitusyhtiö Mutares
13.12.2022 uusi omistaja Mutares allekirjoitti Helsingin kaupungin kanssa sopimuksen Palmia Oy:n ostamisesta. Nykyinen omistaja Helsingin kaupunki päätti vuoden 2022 alussa käynnistää Palmiaa koskevan myyntiselvityksen. Se on saatu nyt päätökseen, ja kaupunginhallitus päätti 12.12. kokouksessaan yhtiön myynnistä uudelle omistajalle. Lue lisää

 

Yhtiön katsaus

Kuvataso_Hämeenlinna.jpg

Vuosi 2022 sisälsi kasvua, kehittämistä, taloudellisia haasteita ja tulevaisuuden muutoksia

Palmian vuotta 2022 määritti vahvasti selvitys yhtiön omistajuuden vaihtumisesta.  

Helsingin kaupunki päätti Palmialle vahvistetun omistajastrategian mukaisesti selvittää Palmian omistajuudesta luopumista. Kaupungin konsernijaosto päätti kokouksessaan 24. tammikuuta myyntiselvityksen käynnistämisestä. Palmiassa 17.1. aloittaneen toimitusjohtaja Nina Mähösen vetovastuulle tuli myyntiselvityksen ja sen lopputuleman läpivienti yhtiössä.

Helsingin kaupunki yhtiöitti vuoden 2014 lopussa osan silloisen Palmia-liikelaitoksen toiminnoista. Helsingin kaupungin ruokapalvelut sekä puhelin- ja hyvinvointipalvelut jäivät liikelaitokseen, joka toimii nyt nimellä Palvelukeskus Helsinki. Vuoden 2015 alusta saakka lähtien Palmia Oy on kehittänyt siivous-, kiinteistö-, turvallisuus- sekä ravintola- ja ruokapalveluja yhtiönä.

Esiselvitystä tehtiin vuoden alkupuolen ajan, ja sen valmistuttua omistaja käynnisti varsinaisen myyntivaiheen ilmoituksella verkkosivuillaan ja EU:n hankintakanavissa toukokuussa.

Selvityksen ja myyntivaiheen valmistuttua kaupunginhallitus päätti 12.12.2022 kokouksessaan yhtiön myynnistä uudelle omistajalle. 13.12.2022 uusi omistaja Mutares allekirjoitti Helsingin kaupungin kanssa sopimuksen Palmia Oy:n ostamisesta.

Yrityskauppa sai Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän tammikuussa 2023. 7.2.2023 alkaen Palmia Oy:n omistaa kokonaisuudessaan pääomasijoitusyhtiö Mutares. 

Kasvua sote-sektorilla usean liiketoiminta-alan voimin

Myyntiselvityksen ohella Palmiassa jatkettiin työtä kasvun ja palvelutoiminnan laajentumisen sekä kannattavuuden parantamiseen tähtäävien toimien parissa. Uusien hyvinvointialueiden toiminnan käynnistyminen vuoden 2023 alussa tarkoitti tukipalvelujen kilpailutuksia vuodelle 2022. Vuoden lopussa voitimme uuden Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen ruoka- ja siivouspalvelukilpailutuksen. Palvelun starttaamista päästiin suunnittelemaan loppuvuonna ja palvelu käynnistyi vuoden 2023 alussa. Voitto oli merkittävä julkisen ja sote-sektorin palvelujen kasvu sekä ruoka- että toimitilapalveluille. Toimitilapalvelut laajensi lisäksi Tampereella, Riihimäellä ja Helsingissä aloittaen 50 uudessa siivouskohteessa. (Lue lisää vuosikatsauksen toimitilapalvelut ja ruokapalvelut -osioista.) 

Turvallisuuspalvelujen toiminta laajeni erittäin merkittävästi niin ikään sote-sektorilla. Palvelu Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan kohteissa alkoi keväällä. Vartiointipalveluissa liikevaihdon kasvu vuonna 2022 oli 30 prosenttia. (Lue lisää vuosikatsauksen turvallisuuspalvelut-osiosta.) 

Vuonna 2022 Palmian liikevaihto kehittyi positiivisesti kasvaen edellisvuodesta 19,1 prosenttia 122,7 miljoonaan euroon. Kannattavuuden kanssa yhtiöllä oli edelleen haasteita vaikeiden koronavuosien jälkeen, ja myös vuosi 2022 päättyi tappiollisena.

Uudistimme vastuullisuusohjelmaamme

Vuoden aikana rakensimme ja kehitimme vastuullisuusohjelmaamme. Olemme pitkäjänteisesti työskennelleet erityisesti ympäristövastuullisuuden parissa ja kehittäneet keinoja negatiivisten ympäristövaikutuksen ja hiilijalanjälkemme vähentämiseksi. Lisäsimme struktuuria vastuullisuustyöhömme kytkemällä sen vahvemmin YK:n kestävän kehityksen ohjelman tavoitteisiin. Ohjelmassa tavoitteita on yhteensä 17 kpl, joista kiinnitämme tarkemmin huomiota 12 tavoitteeseen. Nämä ovat: Ilmastotekoja, Edullista ja puhdasta energiaa, Vastuullista kuluttamista, Vedenalainen elämä, Hyvä koulutus, Terveyttä ja hyvinvointia, Sukupuolten tasa-arvo, Eriarvoisuuden vähentäminen, Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua, Kestävät kaupungit ja yhteisöt, Yhteistyö ja kumppanuus, Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja.

Vastuullisuusohjelmamme rakentuu ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun ja taloudellisen vastuun osa-alueista määritettyjen tavoitteiden kautta. Seuraamme mm. asiakastyytyväisyyttä, hankintojen ja toimitusketjujen vastuullisuutta, henkilöstön hyvinvointia ja työturvallisuutta sekä ympäristö- ja vastuullisuusosaamista. Jokaiselle liiketoiminnalle asetettiin tavoitteet ko. osa-alueista ja seuraamme vastuullisuusohjelman tavoitteiden toteutumista neljä kertaa vuodessa. 

Upeaa oli huomata, että myyntiselvityksen aiheuttamasta, kysymyksiä herättävästä odotusajasta huolimatta henkilöstön tyytyväisyys oli yhtä hyvällä ja jopa hieman paremmalla tasolla kuin aiempana vuonna.  

Uuden omistajan johdolla kohti kannattavuutta

Uuden omistajan johdolla Palmiassa lähdemme paitsi korjaamaan kannattavuutta myös kehittämään toimintaa. Uuden omistajan tuella kehitämme palvelutuotteitamme ja toimintaamme sekä tehokuutta edelleen, tarkastamme strategisia painopisteitämme, laajennamme asiakkuussegmenttejä ja myyntiämme. Jatkamme jo ennestään vahvaa kunta- ja sote-sektorin tekemistämme, hakien erittäin aktiivisesti uusia asiakkuuksia yksityissektorin toimijoista.

Vastuullisuus 2022

Olemme suomalainen yritys. Noin 2400 työntekijäämme, joukossa 50 eri kansallisuutta, tekee suomalaista palvelutyötä joka päivä - oli arki tai juhla.

Palmian vastuullisuusohjelma päivittyi ja täsmentyi vuonna 2022

Vastuullista palvelutoimintaamme ohjaavat laatu- ja ympäristöpolitiikat. Laatupolitiikka luo periaatteet, joiden mukaan ohjaamme ja kehitämme toimintaamme. Ympäristöpolitiikka puolestaan antaa kehyksen ympäristöohjelmalle, jossa määrittelemme tavoitteet työllemme.

Viitekehyksen vastuullisuusohjelmalle antaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Tavoitteita on yhteensä 17 kpl, joista kiinnitämme tarkemmin huomiota 12 tavoitteeseen. Nämä ovat: Ilmastotekoja, Edullista ja puhdasta energiaa, Vastuullista kuluttamista, Vedenalainen elämä, Hyvä koulutus, Terveyttä ja hyvinvointia, Sukupuolten tasa-arvo, Eriarvoisuuden vähentäminen, Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua, Kestävät kaupungit ja yhteisöt, Yhteistyö ja kumppanuus, Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja.

Jaoimme Palmian yhteiskuntavastuullisuuden ja vuoden 2022 vastuullisuustavoitteet seuraaviin osa-alueisiin:

Ympäristövastuu

  • hankintojen vastuullisuus
  • operatiivisen toiminnan vastuullisuus
  • ympäristökoulutus ja -tietoisuus

Sosiaalinen vastuu

  • henkilöstön hyvinvointi
  • työturvallisuus
  • hyvä esihenkilötyö
  • vastuullisuuskoulutus ja -tietoisuus

Taloudellinen asiakasvastuu

  • taloudellinen tulos
  • asiakkaiden tyytyväisyys
  • toimitusketjun vastuullisuus (toimittajat, alihankkijat)

Jokaiselle liiketoiminnalle asetettiin tavoitteet yllä olevista osa-alueista ja seuraamme vastuullisuusohjelman tavoitteiden toteutumista neljä kertaa vuodessa. Palmialle on myönnetty ISO 14 001 -ympäristösertifikaatti.

Vastuullisuus on osa jokaisen palmialaisen arkea ja toteutamme sitä kaikki yhdessä. Poimimme alle muutamia esimerkkejä eri vastuullisuusalueiden teoista, joista olemme kertoneet Monessa mukana -blogialustallamme tai Ajankohtaista-sivustollamme.

Riihimäen lukion hävikkiruoka-projekti
Olimme mukana Vastuulliset ruokapalvelut -kehitysohjelmassa, jonka osaprojekti oli ruokahävikin seuranta Riihimäen lukiossa keväällä 2022. Koko ohjelmasta on vastuussa maa- ja metsätalousministeriö sekä EkoCentria. Tavoitteena oli luoda uusia toimintamalleja kestävän ruokajärjestelmän edistämiseksi ja kulutuksen päästöjen vähentämiseksi sekä osallistua kaupunkien hiilijalanjälkitavoitteiden saavuttamiseen. Lue uutinen

Koulutusinnovaatio uudistaa siivousalan koulutusta Suomessa
Halusimme nopeuttaa ja parantaa monikulttuurisen työntekijäjoukon ammatillisen osaamisen kehitystä. Tavoitteemme oli huomioida kansainvälisen työntekijäjoukon tarpeet entistä paremmin, niinpä rakensimme koulutuksen heidän oppimistaan paremmin tukevaksi. Ensimmäinen englanninkielinen pilotti on suoritettu. Lue artikkeli

Opas vastuullisten ruokapalveluiden hankintaan
Palmia oli mukana Vastuullisten ruokapalveluiden hankintaoppaan teossa. Opas pyrkii ratkomaan hankintaan liittyviä pulmia ja se käsittelee vastuullisuutta monilta eri puolilta. Opas oli maa- ja metsätalousministeriön toteuttama projekti. Lue artikkeli

Valo Vastuullisuus syntyi palmialaiseksi
Valo Vastuullisuus on hahmo, joka viestii Palmian vastuullisuudesta niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Hän syntyi vuoden 2022 lopulla ja esiteltiin heti kaikille palmialaisille. Ulkoinen julkisuus tapahtui alkuvuonna 2023 ja ensimmäisen haastattelunsa hän teki helmikuussa 2023. Valo Vastuullisuus syntyi omana osaprojektinamme Vastuulliset ruokapalvelut -kehityshankkeesta, jossa Palmia oli mukana. Lue uutinen

Töitä hyvällä sykkeellä vuonna 2022

Henkilöstö

Panostamme kokonaisvaltaisesti henkilöstön työhyvinvointiin sekä osaamisen kehittämiseen.

Palmia Oy:n keskeinen tavoite on henkilöstön sopeutuminen kilpailutusten vaatimaan toimintakulttuurin jatkuvaan uudistumiseen, tuottavuuden kehittymiseen ja markkinan vaatimiin toimintatapojen muutoksiin. Tavoitteena on osaavien ihmisten vastuullinen työyhteisö ja Palmian arvojen mukaisesti kohtaamme, kuuntelemme, palvelemme ja kehitymme. 

Koko henkilöstön työhyvinvointia seurataan viikoittaisella Vire-mittauksella, joka on muodostunut vakiintuneeksi tavaksi seurata työyhteisöjen fiilistä sekä työnjohdon saamaa palautetta arjessa. Palmialaiset vastaavat kyselyyn aktiivisesti, antaen myös paljon sanallista kiitosta, palautetta ja ajankohtaisia kehitysehdotuksia. Vire-tulosten hyödyntämistä on myös kehitetty osana esihenkilöiden arjen johtamistehtävää.  

Vire-mittauksen mukaan eniten vuonna 2022 iloittiin mukavista työkavereista ja työyhteisöstä sekä asiakkaiden kanssa hyvin sujuneesta yhteistyöstä. Pääsääntöisesti tulokset olivat 1-5 asteikolla 3,65 keskiarvolla samaa tasoa, tai hieman paremmat kuin vuonna 2021. Viime vuoden suurista muutoksista, kuten omistajanvaihdoksesta huolimatta rohkaisevaa oli, että parhaat tulokset (3,9) saatiin väittämistä “Minusta on kiva tulla töihin” ja “Koen että esihenkilöni on hyvä johtaja”. Työhyvinvoinnin  kannalta hyvät arvot (3,8) saavutettiin väittämistä “Olin töissä energinen ja pystyin työskentelemään tehokkaasti” ja "Sain positiivista palautetta”. 

Suurin osa Palmian työtehtävistä on fyysisesti kuormittavia ja työkyvystä huolehtiminen on tärkeää. Muun muassa työajan kevennyksillä ja muutoksilla tehtävänkuvassa tuetaan osatyökykyisten työntekijöiden työssä jaksamista. Työkykyjohtamisessa tehdään tiivistä yhteistyötä työterveyden, työeläkeyhtiön, työsuojelun, esihenkilöiden ja HR:n kesken.   

Vuonna 2022 esihenkilöille suunnatuilla viikoittaisilla HR-klinikoilla painotus oli muun muassa esihenkilöiden työssä jaksamisen tukeminen ja työhyvinvoinnin eri näkökulmien huomioiminen. Lisäksi käsiteltiin erilaisia työsuhdeasioita ja haastavia tilanteita.  

Sairauspoissaoloprosentti nousi edellisvuodesta ja oli 7,8%. Sairauspoissaolojen kasvu jatkui koronapandemiaa edeltävää tasoa korkeammalla myös valtakunnallisesti. 

Palmiassa panostetaan henkilöstön osaamisen kehittämiseen eri tavoin.  Henkilöstöä kannustetaan osallistumaan tutkintoon johtaviin koulutuksiin. Palmia tukee henkilöstönsä kouluttautumista muun muassa oppisopimuksella oman ammattialansa tutkintoihin. Vuonna 2022 Palmian järjestämiin koulutuksiin osallistui 701 henkilöä. Ammatillisen tutkinnon suoritti 66 henkilöä. Työntekijöille ja esihenkilöille oli tarjolla myös paljon muuta kuin tutkintoon johtavaa koulutusta kohdennetusti työtehtävän mukaan. Koulutusta toteutettiin niin lähiopetuksena kuin Taito-verkko-oppimisympäristössä ja etäopiskelu lisäsi edelleen suosiotaan. 

Vuoden 2022 lopussa Palmian palveluksessa oli 2500 työntekijää, joista 93,1% oli vakinaisessa työsuhteessa. Henkilöstöstä 57,1% oli naisia. Vapaaehtoinen lähtövaihtuvuus kasvoi edellisvuodesta ja oli 26% (työntekijä irtisanoutunut omasta pyynnöstä). Keski-ikä oli 45 vuotta ja suurin ikäryhmä oli 50-59-vuotiaat.  

Palvelut

Palmia on siellä, missä ihmisetkin. Siivous-, kiinteistö-, turvallisuus- sekä ravintola- ja ruokapalvelumme pitävät arjen pyörät pyörimässä kaikkialla kaupungissa.

Kaikki kunnossa.

Kiinteistöpalvelut

Field Service -järjestelmän kautta on tehty jo yli miljoona työtilausta, ja sen käyttöönotto oli kiinteistöpalveluissa suuri työkulttuurin muutos. Meillä on kunnossapidettäviä kiinteistökohteita tuhansia ympäri Suomea, pääosin pääkaupunkiseudulla. Suuren kohdemäärän töiden hallinta vaatii nykyaikaista järjestelmää. Digitaalinen työnohjaus on tätä päivää, ja sen avulla pysymme kilpailussa mukana myös tulevaisuudessa. Field Servicessä tehdään mm. työtilauksia, työajankirjauksia ja tilastointia, se tukee asiakasraportointia sekä mahdollistaa laskutuksen.  

Asiakaspalvelun kehittäminen on osa palveluliiketoimintamme kehittämistä ja erityisen hyvää asiakaspalvelua vaatii uusi palvelualueemme eli hotellisektori. Primehotelsien kanssa yhteistyömme alkoi hotelli Rantapuistosta ja hotelli Katajanokasta. Nyt huolehdimme näiden ja muiden lisäksi mm. taidehotelli Axista. Työ hotelleissa vaatii kiinteistönhoitajilta erityistä asiakaspalveluhenkisyyttä ja kykyä luovia hektisessä hotellimaailmassa. Myös Lahden Talojen vuotuisessa kilpailussa kiinteistönhoitajien hyvä asiakaspalvelutyö on tuottanut erityiskiitokset ja palkintosijoituksen jo toista vuotta peräkkäin.

Yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin kanssa pilotoimme älyvalvomoa Uppsala-talossa. Olemme vahvasti kiinni digitaalisten palvelujen hyödyntämisessä ja yhteistyöpilotin myötä kokemuksemme laajentui entisestään. Kohteessa käytetty Talotohtori-älyvalvomosovellus on järjestelmäratkaisu ja digitaalinen alusta, johon voi helposti liittää rakennusautomaatiojärjestelmiä, erilaisia sensoreita sekä tuottaa laajasti tietoa rakennuksen tekniikan oikean toiminnan varmistamiseksi. Pilotti vastasi myös Palmian omiin vastuullisuustavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen kiinteistöpalvelujen osalta. Lue lisää

Tuki ja turva.

Turvallisuuspalvelut sekä palo- ja turvatekniikka

Vuosi 2022 oli turvallisuuspalveluissa voimakkaan kasvun vuosi. Vartiointipalveluissa liikevaihdon kasvu oli yli 30 % suurempi kuin edellisvuonna. Voimakasta kasvua selitti alkuvuonna ja keväällä alkaneet uudet, isot palvelukohteet: mm. Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala sekä loppuvuonna alkanut järjestyksenvalvontapalveluiden toimitus Länsimetron laajennuksen asemille. 

Uudet toimeksiannot ovat edellyttäneet myös voimakasta lisärekrytointia. Pandemia-aika vähensi voimakkaasti koulutustarjontaa ja opiskelijamääriä, jolloin alalle kouluttautui normaalia vähemmän henkilöstöä. Rekrytoinnin selkeä vaikeutuminen haastoi prosesseja voimakkaasti ja tämän vuoksi rekrytointiresurssia kasvatettiin ja kehitettiin. Henkilöstötilannetta saatiin kuitenkin työnantajaviestinnän ja voimakkaiden muiden toimien johdosta parannettua loppuvuoden aikana.

Vartiointipalveluiden voimakkaasta liikevaihdon kasvusta huolimatta kannattavuuden kehittyminen jäi tavoitteesta. Turvallisuuspalveluiden muut yksiköt, palo- ja turvatekniikka, pysäköintipalvelut sekä hälytyskeskus, ylittivät sekä liikevaihdolliset tavoitteensa että kannattavuustavoitteensa.

Turvallisuuspalvelujen Vire-mittaustuloksissa saavutettiin lähes vuodelle 2022 asetetut tavoitteet ja oli hienoa seurata miten myös vapaiden palautteiden määrät kasvoivat.

Vuoteen 2023 menemme luottavaisin mielin. Tarjouskanta on vahva ja tehtyjen muutosten avulla henkilöstön vetovoima-pitovoima kehittyy suotuisasti.

Sillä siisti.

Toimitilapalvelut

Vuosi 2022 on ollut todellinen kehittämisen ja laajentumisen vuosi. Kehitystyö on siivouspalveluille elinehto, jonka avulla pysymme kilpailussa mukana ja pystymme tarjoamaan työntekijöillemme tehokkaita työvälineitä ja työskentelymalleja. Jatkuva toiminnan kehittäminen on myös osa vastuullisuustyötämme ja tänä vuonna erityisesti kouluttamisen ja sosiaalisen vastuun osalta.

Siivouspalvelumme voitti kilpailutuksen ja aloitimme noin 50 uudessa kohteessa Tampereella, Riihimäellä ja Helsingissä tammikuussa 2022. Tarvitsimme kymmeniä uusia työntekijöitä kohteisiin, joita ovat mm. terveydenhoitotilat, koulut, urheilutalot ja uimahallit. Uusien kohteiden avausta varten olemme kehittäneet konseptin, jossa jokainen aloitukseen liittyvä yksityiskohta on huomioitu hyvästä perehdytyksestä alkaen. Olennaista on alusta lähtien hyvä vuoropuhelu asiakkaan kanssa.

Koulutusinnovaatiomme uudistaa siivousalan koulutuksen toteutustapaa. Halusimme nopeuttaa ja parantaa monikulttuurisen työntekijäjoukon ammatillisen osaamisen kehitystä. Tavoitteemme oli huomioida kansainvälisen työntekijäjoukon tarpeet entistä paremmin ja ensimmäinen pilottikoulutus toteutettiin englanniksi. Innovaatio toteutettiin yhteistyössä Keudan kanssa. Lue lisää

Siivous digitalisoitui sensoreilla Aalto-yliopistossa, jossa CleanPilot-toiminnanohjausjärjestelmä otettiin ensimmäisenä käyttöön. Sensorit ja niiden käyttö on uusin lisäyksemme CleanPilotiin; ne välittävät tiedon siivoustarpeesta kuten esimerkiksi roska-astioiden täyttymisestä. Sensorien avulla saadaan myös pitkäaikaista dataa tilojen käyttöasteesta eri aikoina ja eri tilanteissa. Lue lisää

Keusoten siivous- ja ruokapalvelujen voitto selvisi joulukuussa; Palmia aloittaa kohteissa tammikuussa 2023. Etelä-Suomen alueella laajentuminen on osa kasvustrategiaa kuntien ja soten vastuullisena palvelukumppanina. Lue lisää

Syö hyvin.

Ravintola- ja ruokapalvelut

Ravintolapalvelujen vuodessa 2022 korostui uusien ravintoloiden avaaminen. Kaikille avoimia lounasravintoloita voitimme kilpailutuksissa kolme kappaletta: ravintola Well 7, ravintola Sakkaroosi ja ravintola Huippu 34. Näiden lisäksi uusiin kilpailutusvoittoihimme kuuluu kaksi ravintolaa, jotka tarjoavat palveluitaan vain talon omalle henkilökunnalle. Uusin ravintoloihin lukeutuu myös Ravintola Helsinki (entinen Kaupungintalon ravintola), jonka voitimme uudelleen Palmialle Helsingin kaupungin järjestämän kilpailutuksen jälkeen. Pääsimme edelleen jatkamaan ravintolapalveluita kaupungintalolla, kuten jo useana vuosikymmenenä aiemminkin. Kilpailutuksen yhteydessä ravintola Helsingin nimi ja palvelukonsepti uusittiin kokonaan.

Lounasravintoloissamme on käytössä ResQclub, jonka ansiosta olemme vuonna 2022 säästäneet 7067 annosta hävikiltä. CO2 päästöjä olemme säästäneet 17 667 kg. Yksi vastuullisimmista ravintoloistamme on tällä hetkellä ravintola Well7, joka ei tarjoa lainkaan punaista lihaa ruokalistallaan.

Julkisissa ruokapalveluissa saavutimme kilpailutusvoittoja myös vuonna 2022. Voitimme 16 uutta kohdetta - kouluja sekä päiväkoteja - joissa aloitimme elokuussa. Suurimman voittomme selviäminen osui loppuvuoteen: voitimme uusiin hyvinvointialueisiin kuuluvan Keusoten ruoka- ja siivouspalvelut, jonka aloitus on vuoden 2023 tammikuussa. Kohteen haltuunottoa suunniteltiin loppuvuodesta. Lue lisää

Vastuullinen toimintamme jatkui vahvana myös kouluravintoloissamme, sillä olimme mukana Vastuulliset ruokapalvelut -kehitysohjelmassa, jonka osaprojekti oli ruokahävikin seuranta Riihimäen lukiossa keväällä 2022. Koko ohjelmasta on vastuussa maa- ja metsätalousministeriö sekä EkoCentria. Tavoitteena oli luoda uusia toimintamalleja kestävän ruokajärjestelmän edistämiseksi ja ammattikeittiöiden kulutuksen päästöjen vähentämiseksi sekä osallistua kaupunkien hiilijalanjälkitavoitteiden saavuttamiseen. Lue lisää